Τόλης Βοσκόπουλος: Ο Ανεπανάληπτος πρίγκιπας του λαϊκού τραγουδιού

Τόλης Βοσκόπουλος: Ο Ανεπανάληπτος πρίγκιπας του λαϊκού τραγουδιού

Ο Τόλης Βοσκόπουλος ήταν ένας από τους σημαντικότερους τραγουδιστές στην ιστορία του ελληνικού τραγουδιού, και μακράν ο πιο εμπορικός.

Όταν πρωτοξεκίνησε στο τραγούδι λόγω του στυλ, του στησίματος του στο πάλκο, και του τρόπου ερμηνείας και ντυσίματος, οι φανατικοί θαυμαστές του τον αποκαλούσαν πρίγκιπα.

Ένας καλλιτέχνης που έχει φανατικούς θαυμαστές, και όπως λένε χαρακτηριστικά «τον Βοσκόπουλο ή θα τον λατρεύεις ή δεν θα τον ακούς καθόλου».

Οι επιτυχίες του όπως το «Αναμνήσεις», «Περασμένες μου αγάπες», «Να κάνουμε έναν έρωτα όλο τρέλα», «Ανεπανάληπτος», «Μια αγάπη», «Στοιχηματίζω», «Αγωνία» και «Αδέλφια μου, αλήτες, πουλιά» έρχονται στα χείλη όλων και τραγουδιούνται από πολλές γενιές Ελλήνων και Ελληνίδων.

Ο Τόλης Βοσκόπουλος βρισκόταν στην κορυφή του ελληνικού λαϊκού τραγουδιού για δεκαετίες, γεγονός που οδήγησε τον εξίσου μεγάλο καλλιτέχνη και στιχουργό σε πολλές επιτυχίες του Γιάννη Πάριο να δηλώσει: «ο μόνος σταρ που έχει η Ελλάδα είναι ο Τόλης».

Μάλιστα, όπως έχει δηλώσει ο Γιώργος Γερολυμάτος τη δεκαετία του 1970 οι νέοι τραγουδιστές έσπαγαν το δόντι τους προκειμένου να μοιάσουν στον Βοσκόπουλο (λόγω της χαρακτηριστικής οδοντοστοιχίας του καλλιτέχνη).

Ποιος ήταν όμως ο Τόλης Βοσκόπουλος με τους τέσσερις γάμους, την  πλούσια δισκογραφία και τις μεγάλες συνεργασίες.

Ο Τόλης Βοσκόπουλος γεννήθηκε στις 26 Ιουλίου του 1940 (Λέων στο ζώδιο) στην Κοκκινιά του Πειραιά, από Μικρασιάτες γονείς και είναι το εικοστό παιδί της οικογένειας Βοσκόπουλου, καθώς είχε 19 αδελφές που προηγήθηκαν ήταν, ενώ ήταν αφορμή που έκαναν τον πατέρα του να συνεχίζει να κάνει παιδιά μέχρι να αποκτήσει ένα γιο.

Το οξύμωρο, οι αντιθέσεις συνυπήρχαν από την πρώτη στιγμή στη ζωή του με μια απόλυτη φυσικότητα.

Ο πατέρας του τον προόριζε για διάδοχό του στο μανάβικο που διατηρούσε, ο Τόλης όμως είχε άλλα σχέδια. Μαγεύτηκε από το θέατρο και η πορεία του άλλαξε.

«Όταν γεννήθηκα, και ο πατέρας μου πέτυχε επιτέλους το πολυπόθητο αγόρι, έτρεξε κι έβγαλε κάρτες και άλλαξε και την ταμπέλα στο μαγαζί που έγινε: Χαράλαμπος Ιωάννου Βοσκόπουλος και Υιός. Ήμουν πάντα μαζί του στη Λαχαναγορά, και στα ταξίδια και τις εμπορικές συναλλαγές του.

Όμως έβλεπα πως δεν μου πήγαινε αυτή η δουλειά. Από κάτι μπουλούκια που ερχόντουσαν στην Κοκκινιά, με τον Ζαζά, τον Κοκοβιό και άλλους είχα ξελογιαστεί κι ήθελα να ασχοληθώ με το θέατρο.

Γύρω στα 15 δεν άντεξα και του το είπα. Περίμενα πως θα με σφάξει. Θεατρίνος ο γιος του Λαχαναγορίτη; Και τότε μου λέει: “Πάμε”. Και χωρίς να ξέρω για πού τραβάμε, με πηγαίνει στο Εθνικό Ωδείο του Καλομοίρη, που είχε και θεατρικό τμήμα.

Τότε είναι που πρωτοβγαίνω απ’ την Κοκκινιά και βλέπω την Αθήνα. Δεν μπορούσα να το πιστέψω. Στην επιστροφή, μου λέει: “Για να μην μου παραπονεθείς καμιά φορά ότι ήθελες αυτό να γίνεις κι εγώ σε εμπόδισα”. Αυτά μου είπε ο σοφός πρόσφυγας πατέρας μου και τον ευγνωμονώ. Και κάθε φορά που βγαίνω στη σκηνή, ακόμα και σήμερα που πλησιάζω τα 80 μου χρόνια, τον φέρνω στο μυαλό μου και λέω μέσα μου: “Κοίτα τώρα”» είχε δηλώσει ο Τόλης Βοσκόπουλος στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση της συναυλίας του στο Ηρώδειο το Σεπτέμβριο του 2018.

Είναι από τους λίγους γιους που ομολογούσαν ότι η αδυναμία του δεν ήταν η μάνα του, αλλά αυτός ο πατέρας. Μαζί του έμαθε να τραγουδά, να ψέλνει, αφού ο πατέρας του έψελνε διαρκώς και του μάθαινε βυζαντινή μουσική.

Βέβαια, δεν δίστασε να τον τιμωρήσει σκληρά όταν τόλμησε να τον παρακούσει. Ήταν 16 ετών, την πρώτη μέρα που φόρεσε μακριά παντελόνια ο Τόλης και παρασύρθηκε, νόμιζε ότι έγινε άνδρας.

Εκείνο το ίδιο βράδυ γύρισε σπίτι μεσάνυχτα. Τον περίμενε ο πατέρας του με το σκουπόξυλο στο χέρι και τον έδειρε. Όσο για τη μάνα, τη Μικρασιάτισσα Κατερίνα Σαράφογλου; «Τσαούσα, άγρια, σκληρή», του θύμιζε -έλεγε- την τρίτη σύζυγό του, Τζούλια Παπαδημητρίου.

Βιάστηκε να τα κάνει όλα στη ζωή του. Να ταξιδέψει στο εξωτερικό, να κάνει καριέρα, να μάθει μουσική, να παντρευτεί: 20 ετών μόλις, παντρεύτηκε τη Στέλλα Στρατηγού και χώρισε στα 25.

Μετά τη Μαρινέλλα -τη θαύμαζε βαθιά ως μάνα-, την Παπαδημητρίου, και τέλος, την Αντζελα Γκερέκου, τη γυναίκα που τον έκανε φοίνικα: τον έκανε να γεννηθεί ξανά μέσα από τις στάχτες του. Μεσολάβησαν βέβαια μεγάλοι έρωτες, με κορυφαίο αυτόν με τη Ζωή Λάσκαρη. -trivia: δεν έγραψε για αυτή το «Ξανθή αγαπημένη Παναγιά».

Πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο το 1958, σε ηλικία 18 ετών σε σκηνοθεσία Θάνου Τράγκα και πέντε χρόνια αργότερα, το 1963 έκανε το ντεμπούτο του στον κινηματογράφο. Μπήκε στη δισκογραφία με το τραγούδι Βήμα-βήμα του αξέχαστου μουσικοσυνθέτη Λυκούργου Μαρκέα.

Η καθιέρωσή του στο πεντάγραμμο ήρθε με την Άγωνία τη σημαδιακή χρονιά του 1968 (σύνθεση Γιώργου Ζαμπέτα) που μέσα σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα ξεπέρασε τις 300.000 πωλήσεις, ένα άπιαστο νούμερο για εκείνη την εποχή.

Είχε ένα εντυπωσιακό φάσμα συνεργασιών, ερμηνεύοντας τραγούδια του Γιώργου Ζαμπέτα, του Μίμη Πλέσσα, του Άκη Πάνου, του Θανάση Πολυκανδριώτη, του Μάριου Τόκα, του Γιάννη Πάριου, του Γιώργου Κατσαρού, του Κώστα Βίρβου, του Φοίβου και πολλών άλλων.

Ο Γιώργος Ζαμπέτας στην αυτοβιογραφία του σημειώνει: «Ο Τόλης είναι γεννημένος θεατρίνος. Ανεβαίνει στην πίστα και την καταπίνει όλη. Γιατί η πίστα όταν ανεβαίνεις σου λέει: φάε με για θα σε φάω. Να ξηγιόμαστε. Μεγάλος εργάτης ο Βοσκόπουλος, ο μεγαλύτερος».

Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος ο Βοσκόπουλος κάποτε σε συνέντευξη του στη δημοσιογράφο Σεμίνα Διγενή, «ξεκινώντας το τραγούδι, πήρα μαζί μου και τον ηθοποιό Βοσκόπουλο».

Ανάμεσα στους θαυμαστές του υπήρχαν και υπάρχουν άνθρωποι από όλες τις κοινωνικές τάξεις, από τον λαϊκό κόσμο των εργατικών συνοικιών, μέχρι την οικονομική ελίτ των εφοπλιστών, και τον Ανδρέα Παπανδρέου.

Στην ιστορία είχε μείνει η συνεργασία του με τον Στράτο Διονυσίου. Μάλιστα, όταν οι 2 καλλιτέχνες τραγουδούσαν στη Θεσσαλονίκη ένα απόγευμα αποφάσισαν να πάνε να παίξουν μπιλιάρδο.

Η αγάπη του κόσμου για τα λαϊκά είδωλα ήταν τόσο μεγάλη που μέσα σε λίγη ώρα έξω από τη καφετέρια είχαν μαζευτεί χιλιάδες θαυμαστές με αποτέλεσμα να χρειαστεί η συνδρομή της αστυνομίας προκειμένου να μπορέσουν να βγουν από το μαγαζί.

Για παραπάνω από 35 χρόνια όλες του οι εμφανίσεις ήταν sold-out με τον Πρίγκιπα να αποθεώνεται από τους φανατικούς θαυμαστές.

Τραγούδια-επιτυχίες όπως «Δυο καρδιές», «Το φεγγάρι πάνωθέ μου», «Μα εγώ αγαπώ μία», «Και εσύ θα φύγεις», «Γλυκά πονούσε το μαχαίρι», «Οι άντρες δε μιλούν πολύ», «Άιντε στην υγειά της», «Αδέλφια μου, αλήτες, πουλιά», «Ανεπανάληπτος», «Πριν χαθεί το όνειρο μας», «Της Χελιδονούς το ρέμα», «Τσιγγάνα για χατίρι σου», «Ψύλλοι στα αφτιά μου», «Μου χρωστάει μια αγάπη η ζωή» και πόσα άλλα, όλα αγαπημένα, ακόμα και από κείνους που δεν λάτρεψαν το Βοσκόπουλο.

Γιατί ο Βοσκόπουλος αμφισβητήθηκε πολύ. Όμως, τι είδωλο θα ‘ταν αν δεν είχε παράφορες και ακραίες τόσο αγάπες, όσο και αντιπάθειες;

Τη δεκαετία του 1980 ο Τόλης Βοσκόπουλος θα καθιερωθεί ως Πρίγκιπας του Ελληνικού τραγουδιού με φανατικούς θαυμαστές που κάνουν κάθε δίσκο του χρυσό και πλατινένιο ενώ παράλληλα κάνουν κράτηση στα κέντρα που εμφανίζεται με το μήνα προκειμένου να εξασφαλίσουν προνομιακή θέση, κοντά στο είδωλο τους.

Βραβεία και διακρίσεις

Το 2000 βραβεύτηκε από τα βραβεία ΠΟΠ ΚΟΡΝ (μετέπειτα Αρίων) για την συνολική προσφορά του στο ελληνικό τραγούδι.

Το 2005 τραγούδησε σε 5000 άτομα στο φρούριο της Κέρκυρας και τα έσοδα από τη συναυλία πήγαν για φιλανθρωπικό σκοπό.

Το 2011 έπειτα από τριετή απουσία από την αθηναϊκή νύχτα δέχτηκε την πρόταση του Αντώνη Ρέμου και εμφανίστηκε μαζί του στη μουσική σκηνή Διογένης στην Αθήνα, ένα σχήμα που αποτέλεσε το talk of the town της χρονιάς.

Το καλοκαίρι του 2013 ο Τόλης Βοσκόπουλος επέστρεψε στον Πειραιά, στην πόλη που γεννήθηκε και μεγάλωσε. Σε μια συγκινητική συναυλία στο Βεάκειο Δημοτικό Θέατρο τραγούδησε στον κόσμο που είχε συγκεντρωθεί εκεί από νωρίς για να καταφέρει να εισέλθει μιας και τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί.

Ενώ κατά τη διάρκεια της βραδιάς ο καλλιτέχνης βραβεύτηκε από τον δήμαρχο Πειραιά Βασίλη Μιχαλολιάκο για τη προσφορά του στο ελληνικό τραγούδι:

«Τον τόπο που γεννιέσαι και μεγαλώνεις τον κουβαλάς πάντα μέσα στην ψυχή σου, όπου κι αν βρεθείς. Μόνο συγκίνηση και βαθιά χαρά νοιώθω που επιστρέφω στον Πειραιά, που αγαπώ και έχω τόσες αναμνήσεις» δηλώνει ο Τόλης Βοσκόπουλος. Μια βραδιά γεμάτη συγκινήσεις. Μια ιδιαίτερη στιγμή ήταν όταν ανέβηκε στη σκηνή μαζί του ο Μίμης Πλέσσας ο οποίος δήλωσε: «Δεν έκανα τίποτε άλλο από το να χειροκροτώ ένα συγκλονιστικό καλλιτέχνη».

Η συνάντηση αυτή των 2 καλλιτεχνών στη σκηνή μετά από 40 χρόνια ήταν μόνο η αρχή αφού τον χειμώνα του ιδίου έτους ένωσαν τις δυνάμεις τους παρουσιάζοντας τη μουσική παράσταση «και να που ξανασυναντιόμαστε» σε γνωστό νυχτερινό κέντρο των Αθηνών.

Ενώ πλούσιο είναι και το έργο του ως συνθέτης.

Μερικοί καλλιτέχνες που ‘χουν ερμηνεύσει τραγούδια του είναι: Δούκισσα, Μαρινέλλα, Στράτος Διονυσίου, Αντώνης Ρέμος, Νότης Σφακιανάκης.

Το 1971 έγραψε τη σύνθεση του τραγουδιού «Αδέλφια μου αλήτες πουλιά» το οποίο ερμήνευσε ο Γιάννης Βογιατζής και κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, ενώ μετείχε στο ίδιο φεστιβάλ την επόμενη χρονιά ο ίδιος, τραγουδώντας το Ξανθή αγαπημένη Παναγιά, τραγούδι που όπως είχε ειπωθεί τότε το έγραψε για τη Ζωή Λάσκαρη, η οποία ήταν παρούσα στο ακροατήριο της εκδήλωσης.

Το 1976 όταν ο Στράτος Διονυσίου κρίθηκε αθώος από τις δικαστικές αρχές του έγραψε το πολύ γνωστό τραγούδι με τίτλο Αποκοιμήθηκα το οποίο έγινε μεγάλη επιτυχία κι το τραγούδησε κι ο ίδιος ο Βοσκόπουλος σε δίσκο του το 1985.

Ενώ κατά περιόδους έχει γράψει τραγούδια τόσο σε στίχο όσο και μουσική που έχει συμπεριλάβει σε προσωπικούς του δίσκους ή τα έχουν ερμηνεύσει άλλοι καλλιτέχνες, με πιο γνωστό το ντουέτο του με τη Μαρινέλλα «Εγώ κι εσύ» το 1974 το οποίο έκανε ρεκόρ πωλήσεων και τραγουδιέται μέχρι και σήμερα.

Πέρα από το πάλκο όμως, ο Τόλης Βοσκόπουλος ανέβηκε και στο θεατρικό σανίδι, ενώ έπαιξε και σε πολλές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου.

Είχε πρωταγωνιστήσει αλλά και συμμετάσχει σε πάρα πολλές θεατρικές παραστάσεις δίπλα σε ιερά τέρατα της ηθοποιίας όπως ο Βασίλης Αυλωνίτης, η Βλαχοπούλου, η Βασιλειάδου, ο Κώστας Χατζηχρήστος κ.ά.

Από τις πιο μεγάλες επιτυχίες του ήταν τα μιούζικαλ: «Οι εραστές του ονείρου» (1972 μαζί με τη Ζωή Λάσκαρη), «Τραγούδα θεατρίνε» (1978 μαζί με τη Μαρία Αλιφέρη), «Ήρθες σαν όνειρο» (1998 μαζί με την Άντζελα Γκερέκου), όπου το θεατρικό σενάριο ήταν στηριγμένο στον τρόπο γνωριμίας τους.

Προσωπική ζωή

Στην ιστορία έχει μείνει το ειδύλλιο του με την τραγουδίστρια Δούκισσα της οποίας ήταν μουσικός και παρτενέρ της αλλά και με την γνωστή ηθοποιό Ζωή Λάσκαρη με την οποία έπαιξαν μαζί στο θρυλικό μιούζικαλ «Εραστές του ονείρου».

Ο Τόλης έχει κάνει τέσσερις γάμους.

Παντρεύτηκε πρώτα τη Στέλλα Στρατηγού (1960 – 1965), ύστερα την Μαρινέλλα (1973 – 1981), μετά την Τζούλια Παπαδημητρίου, με την οποία έχει μία κόρη, τη Χαρά (1986) (η οποία το 2021 αναγνωρίστηκε επισήμως από το δικαστήριο ότι δεν είναι η κόρη του).

Με την πρώην βουλευτή και υφυπουργό και νυν πρόεδρο του ΕΟΤ, πρώην ηθοποιό και πρ. Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και Στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας, Άντζελα Γκερέκου, παντρεύτηκαν το 1996 στην Κέρκυρα με κουμπάρο τον δημοσιογράφο Τέρενς Κουίκ.

Μάλιστα, με την Άντζελα Γκερέκου έχουν μία κόρη, τη Μαρία, που γεννήθηκε το 2001.

Όσο κι αν ζούσε με πάθος αφόρητο και απολύτως δοσμένος τους έρωτές του, καμάρωνε για τις συντρόφους του και δημόσια το έδειχνε (τα φορτηγά με λουλούδια που έστελνε στη Λάσκαρη, ο τρόπος που άναβε το τσιγάρο στην Τζούλια, ο τρόπος που χάιδευε το κεφάλι της Αντζελας, κοιτώντας την στα μάτια), άλλο τόσο δεν ήθελε να μιλάει για αυτό. «Το ωραιότερο πράγμα που έχει δώσει ο Θεός στον άνδρα είναι η γυναίκα. Ό,τι κάνουμε στη ζωή μας είναι για τη γυναίκα», έλεγε.

Όσο και αν πιέστηκε στις λίγες τηλεοπτικές του συνεντεύξεις να μιλήσει για τις σχέσεις της ζωής του, αρνήθηκε πεισματικά. Με σαφήνεια έκοψε κάθε ερώτηση για συγκεκριμένα πρόσωπα -δεν θα πουλούσε τους έρωτές του για δημοσιότητα, ήταν ιερό για αυτόν να μην εκθέσει τις γυναίκες που βρέθηκαν δίπλα του.

«Είμαι ραγιάς στη γυναίκα. Είμαι δούλος της. Είμαι υπάλληλός της. Θέλω να την υπηρετώ», είχε πει στον Χατζηνικολάου.

Πλούτισε όσο λίγοι Έλληνες τραγουδιστές και σκόρπισε το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων που κέρδισε από ταινίες, παραστάσεις, δισκογραφία και φυσικά από την πίστα. Αγόραζε πανάκριβα αυτοκίνητα στις γυναίκες που αγαπούσε και απειλούσε να τα κάψει αν δεν κατέβαιναν να τον δουν. Όταν χώρισε με τη Μαρινέλλα, της άφησε το σπίτι στην Κηφισιά που είχε αγοράσει ο ίδιος από τη Ρένα Βλαχοπούλου. Έλεγε ότι δεν έχει καμία σχέση με το χρήμα.

«Έφτασα πολλές φορές στο σημείο να ξαναρχίσω από την αρχή. Πολλές φορές. Εκείνα τα διαστήματα έβλεπα τη συμπεριφορά των ανθρώπων όταν άκουγαν ότι δεν υπάρχει μία: δεν έμενε κανείς δίπλα μου. Έφτασα στο σημείο να πω σε κάποιους “μήπως έχεις να μου δανείσεις;”.

 Έχω φτάσει ως εκεί και εισέπραξα ”όχι”. Ένιωσα άσχημα. Είπα δεν έχω αξία, τελικά. Αξία έχει αυτό το παλιόχαρτο. Γιατί όσο το έχω, τότε με υπολογίζουν. Και τότε το μίσησα, δεν θέλω ούτε να το βλέπω», είχε πει σε μια συναρπαστική απάντησή του στον Νίκο Χατζηνικολάου το 2000.

Δεν διαχειριζόταν ποτέ ο ίδιος τα χρήματά του. Δεν ήξερε σχεδόν ποιες ήταν οι αμοιβές του. Έλεγε ο Μάκης Μάτσας ότι όταν πήγε για να ανανεώσουν το συμβόλαιό του, έτρεμε για το αστρονομικό ποσό που περίμενε ότι θα του ζητούσε ο Βοσκόπουλος για να υπογράψει.

Αυτός άναψε τσιγάρο, πήρε ένα στυλό και ρώτησε «πού βάζω την υπογραφή μου;». Aναρωτήθηκε ο Μάτσας πώς θα υπογράψει χωρίς να δει το οικονομικό ποσό που πρότεινε η εταιρεία. Ο Βοσκόπουλος δεν ενδιαφερόταν.

Έλεγε ότι όταν βγήκαν στην αγορά τα δεκαχίλιαρα (σε δραχμές) είχαν περάσει έξι μήνες και δεν το γνώριζε. Όταν τα είδε, νόμιζε ότι είναι ξένο νόμισμα. Τόσο πολύ δεν είχε αίσθηση των χρημάτων. Με τραγική κατάληξη: Ήταν το 2010 όταν έγινε γνωστό μέσα από την «Ελευθεροτυπία» ότι ελέγχεται ο Βοσκόπουλος για χρέη προς το Δημόσιο. Ξέσπασε ένα σκάνδαλο, που πήρε διαστάσεις τεράστιες επειδή η σύζυγός του, Αντζελα Γκερέκου, ήταν υφυπουργός Τουρισμού και μάλιστα από τα πλέον προβεβλημένα στελέχη της κυβέρνησης Παπανδρέου.

Έμοιαζε λες και όσα ακολούθησαν να έγιναν μόνο και μόνο για να οδηγηθεί στην παραίτηση η Γκερέκου και να πληγεί η κυβέρνηση Παπανδρέου. Η Αντζελα Γκερέκου αποχώρησε, χωρίς όμως να κρύψει ούτε στιγμή την υποστήριξή της στον Τόλη Βοσκόπουλο.

Τον ίδιο τον καταρράκωσε αυτό το γεγονός.

Όχι για πολύ. Δόγμα του ήταν το «όλα καλά». Και μόνιμη παρέα το τραγούδι. Γιατί ακόμα και με το στόμα κλειστό, πάντα μέσα του τραγουδούσε.

Το πρόβλημα της υγείας του

Τον Μάιο του 2021 ο Τόλης Βοσκόπουλος είχε αισθανθεί μια δύσπνοια, καθώς έχει ένα χρόνιο αναπνευστικό πρόβλημα, το οποίο τον ταλαιπωρεί. Μάλιστα όλο το διάστημα λόγω της πανδημίας του κορονοϊού έμενε σπίτι του.

Με το που κατάλαβε πως κάτι δεν πήγαινε καλά πήγε στο νοσοκομείο και έκανε μοριακό τεστ, το οποίο βγήκε αρνητικό.

Ο Τόλης Βοσκόπουλος είχε μείνει για λίγες ημέρες στο νοσοκομείο κάνοντας τις απαραίτητες εξετάσεις και στη συνέχεια είχε πάρει εξιτήριο.

Ενώ μετά ξανά νοσηλεύτηκε και την Δευτέρα 19 Ιουλίου ο Τόλης Βοσκόπουλος άφησε την τελευταία του πνοή από ανακοπή καρδιάς, σε ηλικία 81 ετών.

Ο πρίγκιπας του λαϊκού τραγουδιού άφησε την τελευταία του πνοή στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, την ημέρα που περίμενε να πάρει εξιτήριο.

Σήμερα μπορεί να πει κανείς πως 50 χρόνια μετά την εμφάνιση του στο καλλιτεχνικό στερέωμα, ο Τόλης Βοσκόπουλος αποτέλεσε ένα σπουδαίο κεφάλαιο για το ελληνικό λαϊκό τραγούδι.