Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου: Η Μικρή Άρκτος παρουσιάζει τα 2 νέα της βιβλία

Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου: Η Μικρή Άρκτος παρουσιάζει τα 2 νέα της βιβλία

ΟΛΑ ΤΑ ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΓΑΤΙΑ ΤΟΥ ΟΝΕΙΡΟΥ ΜΟΥ
Νίκου Φιλντίση (ποιητική συλλογή)

Επιμέλεια: Αλέξιος Μάινας

ΣΥΝΟΔΕΥΕΤΑΙ ΑΠΟ CD ΜΕ ΤΡΙΑ ΜΕΛΟΠΟΙΗΜΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ
από τον  Μιχάλη Καλογεράκη

σχήμα αδυνάτου
όταν πεινάω το στόμα σου
όταν διψώ τη δρόσο

 στο ακρογιάλι είμαι ζευγάς
στο χώμα λαμνοκόπος

και με του νου τα δόντια μου
κρατώ τα δυο σου χείλη

έναν αγίνωτο καρπό
το σφαλιστό το στρείδι

το «θα» από τη θάλασσα
το «δεν» από το δέντρο

(Όλα τα αδέσποτα γατιά του Ονείρου μου,
Νίκος Φιλντίσης, Μικρή Άρκτος 2021)

Τη συλλογή ποιημάτων του Νίκου Φιλντίση  «όλα τα αδέσποτα γατιά του ονείρου μου», αποτελούν τέσσερεις διακριτές ενότητες: του ιδιωτικού οράματος (καθ’ εαυτόν), των εγκόσμιων δρώμενων (κατά κόσμον), της ερωτικής μετάληψης (κατά πόθον) και της ποιητικής απο-σύνθεσης (κατά τους ποιητές).

Η σειρά με την οποία παρατίθεται οι ενότητες αυτές δομούν την δραματική πλοκή της συλλογής, μια  επαγωγική διαδρομή από το μέρος στο όλον.

Καθ’ όλη την εξιστόρηση, στην ποίηση του Νίκου Φιλντίση, υποφώσκει το αίσθημα της αναζήτησης καταφυγίου, ένας ατέρμονος κύκλος ζωής, φθοράς και αναγέννησης, που ο ποιητής το αναζητά στα σύνορα  του ρεαλισμού με τον μαγικό ρεαλισμό.   Κάποια κείμενα συνδιαλέγονται με στίχους άλλων ποιημάτων -είτε πρωτότυπων είτε άλλων συγγραφέων- που στέκουν ως προμετωπίδες στην αρχή του ποιήματος. Αναπτύσσεται με τον τρόπο αυτό, ένα είδος συζήτησης, μια προσπάθεια επικοινωνίας με την ίδια την τέχνη της ποίησης, που κορυφώνεται και γίνεται ακόμα πιο εμφανής στην τελευταία ενότητα με την οποία κλείνει το βιβλίο.

Στον  εσωτερικό αυτό διάλογο, υπάρχει και μια παράλληλη, δεύτερη αφηγηματική φωνή που συντίθεται μέσω ποιημάτων χαϊκού. Τα χαϊκού, τρίστιχα ποιήματα της ιαπωνικής παράδοσης, με έμφαση στα στοιχεία της φύσης και με μια μάλλον παιγνιώδη διάθεση, προσδίδουν δραματικότητα στην αφήγηση. Η ιδιαιτερότητα της συλλογής είναι πως τα χαϊκού βρίσκονται με τέτοιον τρόπο ποντισμένα ανάμεσα σε κάθε «κυρίως ποίημα», ώστε  να  μπορούν μεν να διαβαστούν αυτόνομα αλλά και υπό το πρίσμα του συγκείμενου.

Ένα ακόμη βασικό χαρακτηριστικό στοιχείο της συλλογής είναι τα παιχνιδίσματα με το μέτρο, με τον ίαμβο, με σχήματα τροχαϊκά και ανάπαιστους που προσδίδουν μια «παραδοσιακή» νότα γραφής υποδηλώνοντας έτσι  έναν φόρο τιμής στην ίδια την ποιητική τέχνη,  δηλαδή στην κατάθεση του λόγου που απαιτεί τεχνική.

Την επιμέλεια της συλλογής υπογράφει ο ποιητής Αλέξιος Μάινας.

Τα ποιήματα  της συλλογής του νέου ποιητή Νίκου  Φιλντίση, Όλα τα αδέσποτα γατιά του ονείρου μου,  διάβασε ο  συνθέτης Μιχάλης Καλογεράκης  πριν εκδοθούν.

Σταμάτησε πάνω τους, τα αγάπησε –άλλωστε είχε έναν επιπλέον λόγο να δεθεί μαζί τους, αφού ανήκουν και οι δύο δημιουργοί  στην ίδια γενιά. Η συνάντησή τους   πάτησε πάνω  στον δυνατό ποιητικό λόγο του Νίκου Φιλντίση  (σύγχρονο και ζωντανό, πολύτροπο και στοχαστικό) και στην  αγάπη του Μιχάλη Καλογεράκη να διαβάζει  μουσικά τους ποιητές.

Ο  Μ. Καλογεράκης μελοποίησε και ερμηνεύει  τρία από τα ποιήματα της συλλογής (η λύπη είναι, σχήμα αδυνάτου, Σ’ ένα βότσαλο) τα οποία και συνοδεύουν την έκδοση σε cd.

Την ενορχήστρωση των τραγουδιών υπογράφει ο Θάνος Καλέας ενώ την διεύθυνση παραγωγής ο Παρασκευάς Καρασούλος.

Ο Νίκος Φιλντίσης γεννήθηκε το 1987, στην Αθήνα. Κατάγεται από τους Γαργαλιάνους Μεσσηνίας, όπου και έζησε τα παιδικά και σχολικά του χρόνια.  Σπούδασε Βιολογία στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης και εργάστηκε στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας και Έρευνας με αντικείμενο το σχεδιασμό και την ενίσχυση εμβολίων. Ολοκλήρωσε τις  μεταπτυχιακές σπουδές  στο Λονδίνο το 2102.

Την ίδια χρονιά εξέδωσε την πρώτη του ποιητική συλλογή «Το παραβάν» από τις εκδόσεις «Οδός Πανός» και προτάθηκε για το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ποιητή «Γιάννης Βαρβέρης», της Εταιρείας Συγγραφέων. Το 2013, ξεκίνησε διδακτορικές σπουδές στο επιστημονικό πεδίο της ανάπτυξης θεραπευτικών εμβολίων για διάφορες μορφές καρκίνου. Σχεδόν δύο χρόνια μετά, εγκαταλείπει τις σπουδές του και ζει για μικρό διάστημα στις Ηνωμένες Πολιτείες, τις οποίες διασχίζει με αυτοκίνητο.

Το 2016, επιστρέφει μόνιμα στην Ελλάδα και εκδίδει τη δεύτερη ποιητική του συλλογή «υδράργυρος» επίσης από τις εκδόσεις «Οδός Πανός». Ζει και εργάζεται πλέον στην Αθήνα., Ποιήματα και βιβλιοκριτικές του έχουν δημοσιευθεί σε έντυπα και ηλεκτρονικά περιοδικά.  Η ποιητική του συλλογή «Όλα τα αδέσποτα γατιά του ονείρου μου» είναι η πρώτη συνεργασία με τη Μικρή Άρκτο.

Ο Μιχάλης Kαλογεράκης μελοποιεί ποιητικό λόγο από τα 16 του χρόνια.  Διακρίθηκε στην 4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου (2013)  μαζί με τον δίδυμο αδελφό του Παντελή. Το 2016 κυκλοφόρησε η πρώτη ολοκληρωμένη δισκογραφική εργασία  τους με τίτλο «ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ» που περιέχει μελοποιημένα ποιήματα των: Μιχάλη Γκανά, Γκρέγκορυ Κόρσο, Μηνά Δημάκη, Γιάννη Ευθυμιάδη, Πάμπλο Νερούδα, Ντίνου Σιώτη, Μπέρτολτ Μπρεχτ, Πάουλ Τσέλαν, Φερνάντο Πεσσόα, Τζελαλαντίν Ρουμί με τη συμμετοχή της Μαρίας Φαραντούρη.

Το Δεκέμβριο 2017 εκδόθηκε ο κύκλος τραγουδιών  σε ποιητικό λόγο πέντε ποιητών, με τίτλο «Κάτι Παράξενο», σε σύνθεση Μιχάλη Καλογεράκη  και με ερμηνευτή και ενορχηστρωτή τον Απόστολο Κίτσο. Στο δίσκο συμμετείχε ερμηνευτικά η Έλλη Πασπαλά.

Έχει γράψει μουσική και τραγούδια για το θέατρο, για το παιδικό θέατρο ενώ μαζί με τον Παντελή Καλογεράκη έχουν συνεργαστεί με τον Μιχάλη Γκανά, τον Νίκο Μοσχοβάκο, τον Γιώργο Χρονά, τον Ντίνο Σιώτη, την Κατερίνα Αγγελάκη – Ρουκ και άλλους ποιητές σε ποιητικές παρουσιάσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Ναύπλιο και Κρήτη.

Κώστας Κουτσουρέλης
Τι είναι και τι δεν είναι η ποίηση

Δώδεκα ομόκεντρα δοκίμια
Μικρή Άρκτος, Μάρτιος 2021, σ. 156

Τι είναι η ποίηση και ποιον σκοπό επιτελεί; Παραμένει ο μοντερνισμός πηγή έμπνευσης για τους σημερινούς ποιητές ή, αντίθετα, ως νέος ακαδημαϊσμός, τους είναι πλέον βαρίδι; Ποιος ο δημόσιος ρόλος του ποιητή και ποια η σχέση του με την Αγορά; Είναι πράγματι αυτή μια σχέση ανταγωνιστική όπως πολλοί επιμένουν; Είναι η νεωτερική ποίηση εξ ορισμού αντιλυρική; Πώς διαδόθηκε η αντίληψη εκείνη που θέλει τον ποιητή αναξιοπαθή και παρία; Ποια είναι τα γνωρίσματα που πρέπει να έχει ένα παλαιότερο ποιητικό έργο για να θεωρείται ακόμη επίκαιρο; Ποια η σημασία της αρχιτεκτονικής δομής, της εκφραστικής οικονομίας, της σαφήνειας ή ασάφειας σε ένα ποίημα;  Σε ποια ατμόσφαιρα κινείται η νεώτατη ποίησή μας; Γιατί τις τελευταίες δεκαετίες σημειώθηκε διεθνώς μια εντυπωσιακή στροφή προς τις παραδοσιακές ποιητικές φόρμες; Ποια είναι η θέση του τραγουδιού στην ποιητική μας παράδοση;

Δύο χρόνια μετά το πολυσυζητημένο Η τέχνη που αυτοκτονεί. Για το αδιέξοδο της ποίησης του καιρού μας (Μικρή Άρκτος, α’ έκδοση 2019, επανειλημμένες ανατυπώσεις έκτοτε), ο Κώστας Κουτσουρέλης επανέρχεται στο ποιητικό πρόβλημα της εποχής μας. Τα δώδεκα κείμενα που συναπαρτίζουν τον τόμο Τι είναι και τι δεν είναι η ποίηση υπακούουν σε μια συγγραφική πρόθεση συνθετική. Όλα τους δορυφορούν γύρω από το ίδιο νοερό σημείο, την κατάσταση της ποίησης σήμερα. Εξού και ο χαρακτηρισμός τους: ομόκεντρα δοκίμια.

ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ΤΌΜΟΥ

«Τι είναι η ποίηση;» Στα μάτια του γράφοντος, οι απόπειρες των τελευταίων δύο αιώνων να δοθεί στο ερώτημα αυτό απάντηση εμπνευσμένη από κάποια πίστη μεταφυσική ή άνωθεν ιδεολογία, δεν κατέληξαν παρά στην απομείωση, στη συρρίκνωση της ποίησης και της απήχησής της – πράγμα που το βλέπουμε ιδίως σήμερα.

Η ποίηση όμως δεν είναι όραμα ή ιδεώδες – είναι κάτι εντελώς διαφορετικό: τέχνη. Μόνο ένας πλατύς, περιγραφικός και όχι δεοντικός, μορφολογικός και όχι ουσιοκρατικός, ιστορικός και όχι βολονταριστικός ορισμός μπορεί να μας δείξει τι υπήρξε κατά την μακρά ιστορία της. Άρα και τι θα ξαναγίνει ενδεχομένως αύριο, αν και εφόσον οι μεγαλόστομες διακηρύξεις παραμεριστούν.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΙΒΛΙΟΥ

ΤΙΤΛΟΣ:  Τι είναι και τι δεν είναι η ποίηση,
Δώδεκα ομόκεντρα δοκίμια

ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ: Κώστας Κουτσουρέλης
Εξώφυλλο: Jackson Pollock, Number 23, 1948
ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑ: Μάρτιος 2021
Κωδ : ΜΑ 15232-85
ISBN: 978-960-8104-86-0
ΕΚΔΟΤΗΣ :  ΜΙΚΡΗ ΑΡΚΤΟΣ
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ:  14*21 cm
ΕΞΩΦΥΛΛΟ: Μαλακό

ΣΕΛΙΔΕΣ: 160
ΤΙΜΗ: 13,00 € 

Για  τη Μικρή Άρκτο:
Επικοινωνία – δημόσιες σχέσεις: Μαρία Τσολάκη
mtsolaki@gmail.com