Χαλαρώστε Κύριε Αλέν! (Un Homme Pressé) στους κινηματογράφους

Χαλαρώστε Κύριε Αλέν! (Un Homme Pressé) στους κινηματογράφους

Τι συμβαίνει όταν ξαφνικά η ζωή σου περνάει μπροστά από τα μάτια σου;
Αυτό θα μας το μάθει ο κύριος Αλέν,
σε αυτή την συγκινητική κωμωδία.

Λίγα λόγια για την ταινία

O Αλέν είναι ένας ισχυρός και σεβαστός επιχειρηματίας που βρίσκεται στην κορυφή της καριέρας του και δεν σπαταλά τον χρόνο του σε ανούσια ζητήματα, όπως η οικογένεια, οι φίλοι και η διασκέδαση. Όταν ένα σοβαρό εγκεφαλικό επηρεάζει την ομιλία του, όλα όσα λέει είναι από ακατανόητα έως… ξεκαρδιστικά. Προκειμένου να σώσει την καριέρα του, θα ζητήσει τη βοήθεια μιας νεαρής λογοθεραπεύτριας. Όμως, καθώς η διαδικασία της αποκατάστασης θα χρειαστεί χρόνο και υπομονή, ο Αλέν θα συνειδητοποιήσει σταδιακά πως το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του τον προσπέρασε.

Η αρχή

Στην τρίτη σκηνοθετική του δουλειά, ο υποψήφιος για Σεζάρ Ερβέ Μιμράν ήθελε απλά να συνεργαστεί με τον παραγωγό Ματιέ Ταρό (Η Άλλη Μποβαρί). Συναντιόντουσαν συχνά και αντάλλασσαν ιδέες, μέχρι που διάβασαν ένα άρθρο στην εφημερίδα. Ήταν ένα άρθρο για τον πρώην επικεφαλής της Peugeot, Κρίστιαν Στρεφ, που το 2008 έπαθε εγκεφαλικό και το έκρυψε για αρκετούς μήνες, πριν τον απολύσουν. «Ήταν η τέλεια αρχή μιας ιστορίας», εξομολογείται ο Μιμράν. Μετά, εκείνος και ο Ταρό συνάντησαν τον Στρεφ και προσπάθησαν να τον πείσουν να κάνουν αυτή την ιστορία ταινία. «Όταν μου είπε ότι σε ηλικία 20 ετών ήθελε να γίνει ηθοποιός και οι γονείς του τον εμπόδισαν, μας αποκαλύφθηκε ο άνθρωπος πίσω από το μεγάλο αφεντικό». Το σενάριο του πήρε 3 χρόνια να το γράψει, με την συνεργασία της υποψήφιας για Σεζάρ Ελέν Φιλιέρ.

Το βασικό θέμα

Το «Χαλαρώστε Κύριε Αλέν!» μιλάει για το πόσο εύθραυστη είναι η ζωή, είτε είσαι ισχυρός είτε αδύναμος. «Την μία μέρα είσαι στην κορυφή και την άλλη μέρα, τίποτα. Πάντα με γοήτευε αυτό. Και είναι μια καλή ιστορία. Είτε έχουμε λίγα είτε πολλά, πάντα φοβόμαστε μην τα χάσουμε», αναφέρει ο Μιμράν.

Πέρα από τον εγωισμό, είναι η καθημερινότητα που καταστρέφεται. Κάποιος πρέπει να ξεκινήσει πάλι από την αρχή. Και αυτό είναι το βασικό θέμα της ταινίας: η ανοικοδόμηση της ζωής. Ένα παγκόσμιο θέμα, γιατί μπορεί να αφορά έναν άνθρωπο που ζει πλουσιοπάροχα και έναν υπάλληλο που ξαφνικά στα 50 του απολύεται. «Σε αυτή την έξαλλη κούρσα για επιτυχία και λεφτά, οι άνθρωποι δεν αναρωτιούνται ποιοι είναι, τι θέλουν πραγματικά», σημειώνει ο σκηνοθέτης.

Ο Αλέν

Ο Αλέν είναι ο γενικός διευθυντής μιας μεγάλης κατασκευαστικής εταιρείας αυτοκινήτων και ετοιμάζεται να λανσάρει ένα καινούργιο πολυτελές ηλεκτρικό αμάξι. Η γυναίκα του έχει πεθάνει πριν κάποια χρόνια κι εκείνος έχει αποξενωθεί από την κόρη του, η οποία τον θαυμάζει, αλλά ταυτόχρονα τον απεχθάνεται. Κάποια στιγμή, όμως, παθαίνει εγκεφαλικό, χάνει την μνήμη του και αλλοιώνεται η ομιλία του. Πλέον ξέρει τι θέλει να πει, αλλά δεν ξέρει πώς να το πει.

Οι πρωταγωνιστές

Ο Μιμράν ήξερε ότι το να γράψει τους ρόλους για συγκεκριμένους ηθοποιούς θα ήταν λάθος. Αλλά πλέον είναι δύσκολο να φανταστεί κανείς κάποιον άλλον στο βασικό ρόλο πέρα του βραβευμένου με Σεζάρ και βραβευμένου στο Φεστιβάλ Βενετίας Φαμπρίς Λουκινί (Η Άλλη Μποβαρί, Οι Γυναίκες του Τελευταίου Ορόφου). «Αν έγραφα το σενάριο για τον Φαμπρίς κι εκείνος αρνούνταν τον ρόλο, το πρότζεκτ θα κατέληγε στα σκουπίδια», σημειώνει ο Μιμράν. «Όταν δέχτηκε, ξαναέγραψα το ρόλο γι’ αυτόν».

Αυτή, όμως, είναι η τρίτη φορά που συνεργάζεται με την βραβευμένη με Σεζάρ Λεϊλά Μπεκτί (Κολύμπα ή Αλλιώς Βυθίσου, Παρίσι Σ’ Αγαπώ). «Κατά τη γνώμη μου είναι μία από τις καλύτερες ηθοποιούς της γενιάς της», επισημαίνει ο σκηνοθέτης. «Όταν έγραφα το ρόλο της Ζαν, σκέφτηκα αμέσως εκείνη». Η Ζαν είναι μια λογοθεραπεύτρια ενός δημόσιου νοσοκομείου, η οποία αναπτύσσει μια δυνατή φιλία με τον Αλέν, αλλά και μια ρομαντική σχέση με τον Βίνσεντ, έναν νοσοκόμο, που τον υποδύεται ο Ιγκόρ Γκότσμαν. Αλλά η Ζαν είναι ανίκανη να αγαπήσει, λόγω του οικογενειακού της παρελθόντος.

Η αποκάλυψη της ταινίας είναι η Ρεμπέκα Μάρντερ, που υποδύεται την κόρη του Αλέν. «Συνάντησα περίπου 50 ηθοποιούς. Όταν έγινε το ξεκαθάρισμα, κανόνισα μια συνάντηση με την Ρεμπέκα και τον Φαμπρίς και εκεί ήταν ξεκάθαρο ότι εκείνη είναι η ηθοποιός που πρέπει να επιλέξω», περιγράφει ο Μιμράν.

Δράμα ή κωμωδία;

Ο Μιμράν δεν σκέφτηκε ποτέ να δώσει μια πιο δραματική νότα στην ταινία. «Η βάση κάθε κωμωδίας είναι το δράμα», δηλώνει και συνεχίζει «Με βρήκαν έκπληκτο οι αντιδράσεις του κοινού. Κάποιοι το πήραν πιο βαριά, ενώ άλλοι γελούσαν. Είναι μέρος της κουλτούρας μου, της αγάπης μου για συγκεκριμένο είδος σινεμά που, υπό την κάλυψη του χιούμορ, μιλάει για πιο σκοτεινά πράγματα». Και καταλήγει «Η κωμωδία δεν είναι είδος, είναι γλώσσα».

Τα γυρίσματα και η μουσική

Τα γυρίσματα έγιναν κατά κύριο λόγο στο Παρίσι, αλλά και στα Πυρηναία. Πέρα από την απόλαυση που προσφέρει μια τέτοια τοποθεσία για γύρισμα και τα υπέροχα γενικά πλάνα ως οπτικό αποτέλεσμα, είναι και το σημείο καμπής της ιστορίας: η ταινία ξεκινάει και κινείται με τον ρυθμό του Αλέν, ο οποίος τελικά χαλαρώνει και μαθαίνει να παίρνει τον χρόνο του.

Όσον αφορά την μουσική, οι επιλογές δίνουν στην ταινία μια αίσθηση αισιοδοξίας και αναγέννησης. «Έβαλα τον εαυτό μου στο μυαλό του Αλέν, όταν έπαιρνε τις αποφάσεις για την ζωή του. Ο Μπομπ Ντίλαν, ο Κατ Στίβενς, ο Χάρι Νίλσον λένε για τα χαμένα του όνειρα», υπογραμμίζει ο Μιμράν.

Σκηνοθεσία Ερβέ Μιμράν
Σενάριο Ερβέ Μιμράν, Ελέν Φιλιέρ
Παραγωγή Σιντονί Ντουμά, Ματιέ Ταρό
Ηθοποιοί Φαμπρίς Λουκινί, Λεϊλά Μπεκτί, Ρεμπέκα Μάρντερ, Ιγκόρ Γκότσμαν
Φωτογραφία Ζερόμ Αλμερά
Μοντάζ Σίλια Λαφιτεντιπόν
Σχεδιασμός Παραγωγής Νικολά ντε Μποακιγιέ
Μουσική Balmorhea
Διάρκεια 100’
Διανομή ΟDEON
Είδος Κωμωδία, Δράμα

8 Αυγούστου στους κινηματογράφους από την ODEON