Στη δεύτερη θέση της αγοράς αναψυκτικών στην Κρήτη η εταιρεία ΓΕΡΑΝΙ Α.Ε

Στη δεύτερη θέση της αγοράς αναψυκτικών στην Κρήτη η εταιρεία ΓΕΡΑΝΙ Α.Ε

Νέοι παίκτες, καινοτόμα προϊόντα, επενδύσεις σε νέες παραγωγικές μονάδες, αλλά και κινήσεις επέκτασης εκτός συνόρων συνθέτουν το σκηνικό που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στον κλάδο των αναψυκτικών σε μια αγορά που συνεχίζει να κινείται πτωτικά (στο εννιάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2016 υποχώρησε συνολικά σε αξία κατά 12,5%).

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ο κλάδος των αναψυκτικών είναι ένας από τους λίγους κλάδους της ελληνικής αγοράς καταναλωτικών προιόντων που η κατηγορία των προιόντων ιδιωτικής ετικέτας συρρικνώνεται στα χρόνια της κρίσης. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται κυρίως στην επιθετική εμπορική πολιτική όλων των εταιρειών του κλάδου.

Αν και η Coca Cola Τρία Έψιλον συνεχίζει να κατέχει την μερίδα του λέοντος στα αναψυκτικά, οι εγχώριες εταιρείες κάνουν αισθητή την παρουσία τους στην αγορά διεκδικώντας μεγαλύτερα μερίδια και ενισχύοντας παράλληλα την εξωστρέφειά τους, ενώ προσφάτως η Pepsico ΗΒΗ διέκοψε την παραγωγή αναψυκτικών στην Ελλάδα, διατηρώντας όμως την εμπορική της δραστηριότητα.

Τις απώλειες, που συνεχίζουν να καταγράφουν οι δύο μεγάλοι παίκτες της αγοράς αναψυκτικών της χώρας, καρπώνονται οι ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες ενισχύουν τα μερίδια αγοράς στο σύνολο της ελληνικής επικράτειας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με πηγές της αγοράς, τον Σεπτέμβριο του 2016, στο σύνολο της ελληνικής αγοράς, τις τρεις πρώτες θέσεις διατηρούν οι εταιρείες Coca-Cola Τρία Έψιλον με μερίδιο αγοράς σε όγκο 67,3% έναντι 67,7% τον Σεπτέμβριο του 2015, μειωμένο κατά 0,4%. Ακολουθούν η εταιρεία Loux με μερίδιο αγοράς σε όγκο 8,9% από 8,1% τον Σεπτέμβριο του 2015 (ενισχυμένο κατά 0,9%) και η Pepsico με μερίδιο 7,8% από 7,4% (αυξημένο κατά 0,4%).

Τον ίδιο μήνα η ΕΠΑΠ (Green Cola) είχε μερίδιο αγοράς σε όγκο 3,6% από 3% τον Σεπτέμβριο του 2015 (αυξημένο κατά 0,7%), η ΕΨΑ είχε μερίδιο 1,8% από 2% τον Σεπτέμβριο του 2015 (μειωμένο κατά 0,2%), η ΒΙΚΟΣ μερίδιο 1,3% από 0,8% (αυξημένο κατά 0,5%) και η εταιρεία ΓΕΡΑΝΙ 0,6% στα ίδια επίπεδα με τον Σεπτέμβριο του 2015.

Την ίδια στιγμή το μερίδιο αγοράς σε όγκο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (PL) σημειώνει πτώση 2,3% και διαμορφώνεται σε 3,3% από 5,5% τον Σεπτέμβριο του 2015.

w_1024_prod7

Στην γεωγραφική περιοχή της Πελοποννήσου την πρώτη θέση σε μερίδιο αγοράς σε όγκο διατηρεί η Coca Cola Τρία Έψιλον με ποσοστό 64,8% τον Σεπτέμβριο του 2016 ενώ στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται η Loux με μερίδιο 21,3%, αυξημένο κατά 4,1% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2015. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Pepsico με μερίδιο 4,8% μειωμένο κατά 2,7%. Το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανέρχεται στο 1,7% από 4%, μειωμένο κατά 2,3%.

Αντίστοιχα, στην Αττική η Coca Cola Τρία Έψιλον διατηρεί την πρώτη θέση με μερίδιο αγοράς σε όγκο 69% τον Σεπτέμβριο του 2016, μειωμένο κατά 1,1% σε σχέση με τον Σεπτέμβριο του 2015, ενώ ακολουθούν με μερίδιο 9,1% οι εταιρείες Pepsico και Loux. Στην αμέσως επόμενη θέση βρίσκεται η ΕΠΑΠ (Green Cola) με μερίδιο 3,6%, αυξημένο κατά 0,6%. Το μερίδιο αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 2,1% από 4,2%, μειωμένο κατά 2,1%

Στην κεντρική Ελλάδα, στην πρώτη θέση βρίσκεται η Coca Cola Τρία Έψιλον με μερίδιο 64%, αυξημένο κατά 0,4%. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Loux με μερίδιο 8,7%, αυξημένο κατά 1,1%, ενώ ακολουθούν οι εταιρείες Pepsico με μερίδιο 8,1%, ΕΨΑ με μερίδιο 4,3% και ΕΠΑΠ με μερίδιο 2,8%.

Στην Θεσσαλονίκη η Coca Cola Τρία Έψιλον διατηρεί την πρώτη θέση με μερίδιο 64,3% τον Σεπτέμβριο του 2016, μειωμένο κατά 1,2%. Ακολουθεί η Pepsico με μερίδιο αγοράς 7,4%, αυξημένο κατά 0,7%, η ΕΠΑΠ (Green Cola) με μερίδιο 6,4%, αυξημένο κατά 0,9% και η Loux με μερίδιο 3,5%, αυξημένο κατά 0,8%. Αξιόλογο μερίδιο αγοράς έχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ανερχόμενο στο 8,1%.

photo

Τέλος στην Κρήτη η Coca Cola Τρία Έψιλον βρίσκεται στην πρώτη θέση με μερίδιο 67%, μειωμένο κατά 0,4%. Ακολουθεί η Pepsico με μερίδιο 7,5%, ενισχυμένο κατά 1%, η εταιρεία ΓΕΡΑΝΙ με μερίδιο 7% και η ΕΠΑΠ (Green Cola) με μερίδιο αγοράς 3,6%.

Όσον αφορά στα μερίδια αγοράς των εταιρειών σε αξία στο σύνολο της ελληνικής αγοράς, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές της αγοράς, τις τρεις πρώτες θέσεις καταλαμβάνουν η Coca Cola Τρία Έψιλον με μερίδιο 59,8% τον Σεπτέμβριο 2016 έναντι 62,5% τον Σεπτέμβριο 2015 (μειωμένο κατά 2,6%), η Pepsico με μερίδιο αγοράς 11,3% από 8,9% (αυξημένο κατά 2,4%) και η Loux με μερίδιο 8,4% έναντι 7,9% (αυξημένο κατά 0,6%).

Ακολουθούν οι εταιρείες ΕΠΑΠ (Green Cola) με μερίδιο αγοράς σε αξία 5,3% τον Σεπτέμβριο 2016 έναντι 4,2% τον Σεπτέμβριο 2015 (αυξημένο κατά 1,1%), η ΕΨΑ με μερίδιο 2,1% από 2,3% μειωμένο κατά 0,4%, η ΒΙΚΟΣ με μερίδιο 1,6% από 0,8% (αυξημένο κατά 0,8%) και ΓΕΡΑΝΙ με σταθερό μερίδιο αγοράς στο 0,3%.

Αξιοσημείωτη είναι η πτώση κατά 3,1% του μεριδίου αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας το οποίο ανέρχεται σε 4,9% τον Σεπτέμβριο του 2016 από 8% τον Σεπτέμβριο του 2015.

gerani-anapsiktika

Την παρουσία της στην ελληνική αγορά ενδυναμώνει η ΓΕΡΑΝΙ

Αποτελεί ίσως μια από τις παραδοξότητες της ελληνικής αγοράς αναψυκτικών. Με σύμμαχο το ισχυρό τοπικιστικό συναίσθημα των Κρητικών, η εταιρεία της οικογένειας Αναγνωστάκη έχει κατορθώσει να βρίσκεται στη δεύτερη θέση στην αγορά της Κρήτης.

Όπως ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Σοφοκλής Αναγνωστάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΓΕΡΑΝΙ ΑΕ, «το 2015 αποτέλεσε την πρώτη χρονιά με θετικό πρόσημο μεταβολής για την εταιρεία από το 2008 ενώ το 2016 εκτιμάται ότι τόσο οι πωλήσεις όσο και τα κέρδη θα κινηθούν ανοδικά».

Στόχος της διοίκησης, σύμφωνα με τον κ. Αναγνωστάκη, παραμένει η ενδυνάμωση της παρουσίας της εταιρείας τόσο στην ελληνική αγορά όσο και στις αγορές του εξωτερικού με υγιή τρόπο. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει εξελιχθεί σε υπολογίσιμο περιφερειακό «παίκτη» της ελληνικής αγοράς και διανέμει τα προϊόντα της στην Κρήτη και σε μεγάλες πόλεις της ηπειρωτικής Ελλάδας, ενώ εξάγει τα αναψυκτικά της στην Γερμανία, στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία.

Η εταιρεία παραγωγής και εμφιάλωσης αναψυκτικών ΓΕΡΑΝΙ ΑΕ είναι στην ουσία η εξέλιξη της ομώνυμης οικογενειακής επιχείρησης που λειτουργεί εδώ και τρεις γενιές. Επιστρέφοντας από την Αμερική, ο Σοφοκλής Αναγνωστάκης από το Γεράνι Κυδωνίας, δημιούργησε το 1928 στην αυλή του σπιτιού του ένα αυτοσχέδιο εργαστήριο παραγωγής αναψυκτικών, με χειροκίνητα μηχανήματα. Η διανομή εκείνη την εποχή γινόταν με γαϊδουράκι και τα αναψυκτικά «Γεράνι» ήταν πολύ δημοφιλή. Μετά το τέλος του πολέμου και την αναπόφευκτη παύση των εργασιών, ο Μανώλης Αναγνωστάκης, γιος του Σοφοκλή, έθεσε και πάλι σε λειτουργία την επιχείρηση.

5_prod1

Το πρώτο, σύγχρονο για την εποχή εργοστάσιο «Γεράνι» δημιουργήθηκε το 1966 στο κέντρο της πόλης των Χανίων. Η ζήτηση ξεπερνούσε την παραγωγή και το εργοστάσιο είχε συνεχώς ανάγκη επέκτασης. Το 1984 οι εγκαταστάσεις μεταφέρθηκαν σε έναν ιδιόκτητο χώρο 8 στρεμμάτων, στην έξοδο της πόλης προς το λιμάνι της Σούδας. Το εργοστάσιο αποτελείται σήμερα από τελευταίας τεχνολογίας μηχανολογικό εξοπλισμό και τηρεί άριστες προδιαγραφές.

Εκτός από το προϊόν Μπυράλ η εταιρεία παράγει και διαθέτει στην αγορά Λεμονάδα, Γκαζόζα, Πορτοκαλάδα, Σόδα, Lime και τόνικ. Στο πλαίσιο της εξέλιξης του προϊοντικού χαρτοφυλακίου, πρόσφατα λάνσαραν το τσάι με στέβια. Είναι ένα σκεύασμα με χρήση της γλυκαντικής ουσίας στέβια, σε συσκευασίες 250 ml και 500 ml, που αποτελεί καινοτόμα επιλογή για όλο τον κλάδο των αναψυκτικών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ