Ξανθή Ταβουλαρέα | Το είχα πρωτοδιαβάσει όταν ήμουν 14-15 χρόνων| Αποκλειστική Συνέντευξη

XT9-250x250.jpg

Συνέντευξη: Μάριος Κωνσταντόπουλος

Με αφορμή την παιδική παράσταση που σκηνοθετεί, και την παράσταση που πρωταγωνιστεί “Μαγεμένη Ψυχή” η Ξανθή Ταβουλαρέα μίλησε αποκλειστικά στο Gpop.gr. Η ίδια επίσης αναφέρετε και στο επόμενο επαγγελματικό της βήμα

Σκηνοθετείτε την παιδική παράσταση «Αηδόνι του αυτοκράτορα» πείτε μας δύο λόγια για αυτό.

Το Αηδόνι του Αυτοκράτορα, ένα από τα πιο αγαπημένα μου παραμύθια. Ο Άντερσεν  ό,τι κι  αν έγραψε, μίλησε για επιλογή. Και στη σημερινή εποχή, η επιλογή είναι κάτι που οφείλουμε να ξαναθυμηθούμε.  Στην παράσταση, το Αηδόνι επιλέγει να φύγει από την ασφάλεια του παλατιού για να πετάει ελεύθερο, και επιλέγει να επιστρέψει επειδή πιστεύει στην αγάπη. Αυτός είναι ο λόγος  που το αηδόνι μας μιλάει και φέτος. Έχουμε ανάγκη να είναι οι επιλογές, συνειδητές, δικές μας.

Γιατί επιλέξατε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο παραμύθι του Άντερσεν;

Επειδή εκτός  από τα νοήματα, οι πολλοί διαφορετικοί ρόλοι του παραμυθιού ήταν  μία πρόκληση. Ήθελα να χρησιμοποιήσω και κούκλες και μάσκες και οι ηθοποιοί να αλλάζουν επάνω στης σκηνή ρόλους,  χρησιμοποιώντας απλώς ένα στοιχείο, ένα αντικείμενο. Και αυτό ακριβώς έγινε, και είναι αυτό που βοηθάει τα παιδιά όταν φεύγουν από την παράσταση να ξανά παίζουν όλο το έργο (στο σπίτι , με τους φίλους τους. Είναι πολλοί οι γονείς που επικοινωνούν μαζί μας και μας το λένε)

Ποια μηνύματα περνά στα παιδιά αλλά και στους γονείς τους;

Το πρώτο επίπεδο είναι η ελευθερία. Το Αηδόνι όσο κι αν το κλουβί του παρέχει ασφάλεια, προτιμάει να πετάει ελεύθερο κι έτσι φεύγει από το παλάτι.

Το δεύτερο είναι η επιλογή. Επιλέγει να φύγει, γνωρίζοντας την ομορφιά αλλά και τις δυσκολίες στο ταξίδι που επιλέγει να κάνει. Και το τρίτο είναι η αγάπη. Η Επιλογή της αγάπης. Επιλέγει να επιστρέψει στον αυτοκράτορα, πιστεύοντας πως μπορεί να τον σώσει. Εδώ συνδέονται όλα: Επιλέγει ελεύθερα την δύναμη της αγάπης!

Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία που κάνουν αυτή την παράσταση ξεχωριστή;

Η διάδραση με τα παιδιά. Παίζουν όλα τα παιδιά, όλοι οι θεατές μαζί μας και έτσι φτιάχνουμε παρέα την παράσταση. Τα αντικείμενα, που είναι όλα ξεχωριστά. Οι μάσκες των Ιαπώνων Αυτοκρατόρων είναι αντίγραφα από τις Ιαπωνικές Μάσκες Καμπούκι. Τ α ηχοκύμβαλα που προσθέτουν ήχους ανατολής. Το κλουβί που είναι το ίδιο που χρησιμοποιούσε ο Λάκης Αποστολίδης (ένας από τους ευρηματικότερους κουκλοπαίχτες της μεταπολεμικής Ελλαδας) όταν έπαιζε αυτό το ίδιο παραμύθι. Η κίνηση του Τάι τσι – του αληθινού αηδονιού. Η υπέροχη μουσική του Γιάννη Ζουγανέλη. Και φυσικά οι εξαιρετικοί ηθοποιοί (αλφαβητικά) Ηλίας Γκογιάννος, Βαρβάρα Πεντζερίδου, Φίλη Μαρσώ, Βλάσσης Χρυσικόπουλος.

16magepsychedeleia...-300x225.jpg

Ταυτόχρονα πρωταγωνιστείτε και στην παράσταση «Η Μαγεμένη Ψυχή», τι υπόθεση έχει;

Αφορά την ιστορία της Αννέτας Ριβιερ. Ειπωμένη απο την ίδια την Αννέτα και την ετεροθαλή αδερφή της Συλβι. Στην πραγματικότητα, ο Ρομαιν Ρολλάν (ο Γάλλος Νομπελίστας συγγραφέας του έργου) μιλάει για την γυναικεία φύση, την ελεύθερη Ψυχή των ανθρώπων. Έτσι η Αννέτα είναι το κομμάτι της ψυχής μας που ίπταται, ονειρεύεται, επιμένει να ζει σε υψηλούς κραδασμούς. Και η Συλβί είναι ο γήινος εαυτός μας. Ο πρακτικός, ο εαυτός που αναγκάζεται να μάχεται καθημερινά για την επιβίωσή του. Και οι δύο μαζί, συνθέτουν αυτό το Ένα που βιώνουμε στη ζωή μας. Και πότε είμαστε λίγο πιο ψηλά και πότε πατάμε γερά στη γη.

Έχετε βρει κοινά στοιχεία με την ηρωίδα που ενσαρκώνετε;

Αυτός είναι και ο λόγος που ανέβασα αυτό το κείμενο. Το είχα πρωτοδιαβάσει όταν ήμουν 14-15 χρόνων. Με είχε συγκλονίσει η σκέψη της Αννέτας. Ήθελα να γίνω Αννέτα. Να πετάω ψηλά με την σκέψη την εντελώς αφηρημένη. Μια ελεύθερη ύπαρξη, που υποστηρίζει με πάθος ό,τι πιστεύει.Ναι, ελπίζω ότι έχω κοινά στοιχεία, ότι κάπου μέσα μου είμαι η Αννετα.

Είναι πιο απαιτητικός για εσάς ο ρόλος του σκηνοθέτη ή του ηθοποιού;

Ο καθένας έχει διαφορετικές απαιτήσεις. Το δύσκολο είναι όταν συνδυάζονται και είσαι και σκηνοθέτης και ηθοποιός. Αλλάυπάρχουν έργα που τα ονειρεύεσαι και θέλεις να υλοποιηθούν, να γίνουν εικόνα όπως τα οραματίστηκες. Δύσκολο εγχείρημα, με πολλά όμως θετικά να πάρω από αυτό. Και μόλις ολοκληρωθεί το εγχείρημα και γίνει η αξιολόγηση αυτού, πιστεύω  πως θα έχει δημιουργήσει  μια καινουρια Ξανθή.

Και τα δύο έργα παίζονται στη σκηνή του θεάτρου Αλκμήνη, έχετε ξαναπαίξει σε αυτό;

Ναι, είναι η δεύτερη χρονιά που συνεργαζόμαστε με το Αλκμήνη. Είμαι πολύ χαρούμενη για αυτήν την συνεργασία. Είναι από τις στιγμές, που ξέρεις ότι βρίσκεσαι εκεί, και είσαι σε καλό δρόμο.

Δεύτερη χρονιά επιτυχίας για τη παράσταση που πρωταγωνιστείτε ποια είναι τα συναισθήματα σας;

Ακόμα δεν το πιστεύω. Ακόμα είναι αυτό το περίεργο συναίσθημα, που λες «Πράγματι; Αλήθεια; Το έκανα;»

Είστε δυο γυναίκες στη σκηνή. Η συνεργασία σας με την συμπρωταγωνίστρια σας πώς προέκυψε και πώς είναι;

Με τη Φίλη Μαρσω έχουμε συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν και θα συνεχίσουμε και στο μέλλον. Είναι  αγαπημένη συνεργάτης, εξαιρετικός άνθρωπος και έχουμε την ίδια τρέλα. Της λέω : «Πάμε;» και εκείνη απαντάει : «Πάμε!». Πριν καν δούμε την πρακτική πλευρά του θέματος,  ξεκινάμε και υλοποιούμε κάθε ιδέα. Και πάντα είναι κάτι ιδιαίτερο. Επειδή για εμάς αυτό είναι το θέατρο. Να κάνεις κάτι διαφορετικό από αυτό που έχεις συνηθίσει.

Τι άλλο περιμένουμε από εσάς επαγγελματικά;

Στο παιδικό τμήμα, έχουμε ξεκινήσει ήδη πρόβες  για το Χριστουγεννιάτικό μας «3 Καλικάντζαροι και 1 Παπούτσι» που θα παίζεται όλο τον Δεκέμβριο στο Αλκμήνη. Και κάπου εκεί πριν- μετά τις γιορτές, θα ανεβάσω ένα έργο γύρω από τη ζωή των αδερφών Καλουτά.  Άλλο ένα διαφορετικό εγχείρημα, μια που θα έχουμε ζωντανά πολλά τραγούδια στην παράσταση. Και αυτό είναι κάτι που πρώτη φορά θα το κάνω.