Το Σπίτι των Φαντασμάτων | Στους κινηματογράφους

Το Σπίτι των Φαντασμάτων | Στους κινηματογράφους

Η μεγάλη κυρία του σινεμά, η βραβευμένη με Όσκαρ Έλεν Μίρεν, πρωταγωνιστεί στην, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, ιστορία του πιο στοιχειωμένου σπιτιού στον κόσμο – ενός σπιτιού που κατασκευάστηκε για να φυλακίσει μέσα του δεκάδες φαντάσματα…

Λίγα λόγια για την ταινία

Σε μια απομονωμένη περιοχή 50 μίλια έξω από το Σαν Φρανσίσκο βρίσκεται το πιο στοιχειωμένο σπίτι στον κόσμο. Κατασκευαζόταν με μανιώδεις ρυθμούς, ολημερίς και ολονυχτίς για δεκαετίες, υπό τις οδηγίες της Σάρα Ουίντσεστερ (Έλεν Μίρεν): έχει επτά ορόφους και εκατοντάδες δωμάτια, διαδρόμους που δεν οδηγούν πουθενά και πόρτες πίσω  από τις οποίες κρύβεται τοίχος, σαράντα επτά τζάκια, δύο χιλιάδες καταπακτές, αετώματα, πυργίσκους, αυλές, υαλογραφήματα με αποσπάσματα από σαιξπηρικά έργα: «Οι ίδιες αυτές σκέψεις κατοικούν τον μικρό τούτο κόσμο».

Στον υπόλοιπο κόσμο μοιάζει με τερατώδες μνημείο που συμβολίζει την τρέλα μιας διαταραγμένης γυναίκας. Όμως η Σάρα δεν το χτίζει για τον εαυτό της, την ανιψιά της (Σάρα Σνουκ) ή τον εκκεντρικό γιατρό Έρικ Πράις (Τζέισον Κλαρκ), τον οποίο έχει καλέσει στο σπίτι. Το έχτισε για να αντιμετωπίσει το ακατανόητο: θύμα ή θύτης, εκατοντάδες πνεύματα που διψούν για εκδίκηση, μερικά καλά και μερικά κακά, φυλακίστηκαν στο άσυλο αυτό και εκείνη ήταν η δεσμοφύλακάς τους. Και το πιο τρομακτικό πνεύμα όλων θέλει να κάνει την Σάρα μία από αυτούς…

Ένα σπίτι-άσυλο και παγίδα για φαντάσματα

«Υπάρχει ένας ολόκληρος μύθος γύρω από την Σάρα Ουίντσεστερ», λέει η Έλεν Μίρεν. «Όσο ζούσε, είχε δημιουργηθεί ένας θρύλος γύρω από το όνομά της και την κατασκευή αυτού του σπιτιού. Το σπίτι χτίστηκε μια εποχή που δεν υπήρχε τίποτα τριγύρω. Τώρα είναι στον κεντρικό δρόμο του Σαν Χοσέ, έναν δρόμο γεμάτο καταστήματα. Αλλά τότε ήταν απλώς έρημη γη και στο κέντρο της υπήρχε το απίστευτο αυτό κτίριο, που χτιζόταν σιγά-σιγά από μια χήρα που πάντοτε φορούσε μαύρα και δεν άφηνε κανέναν να τη δει. Ήταν πάντα κλεισμένη στο σπίτι. Μπορεί κανείς να καταλάβει γιατί δημιουργήθηκε αυτός ο θρύλος – και γιατί είναι πολύ δύσκολο να τον διαχωρίσεις από την αλήθεια. Έψαξα πολύ για εκείνη, αλλά δεν κατάφερα να μάθω πολλά: υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις για εκείνη. Πιστεύω ότι ήταν μια γυναίκα με οξυμένη ενσυναίσθηση, που νοιαζόταν πολύ τους άλλους. Από την άλλη, η περιουσία που σπατάλησε σε αυτό το σπίτι, δημιουργήθηκε από την επιχείρηση όπλων που είχε η οικογένεια. Είναι μια ενδιαφέρουσα αντίθεση και μυστήριο, που παραμένουν σήμερα».

Το κίνητρό της ήταν, απ’ ό,τι λέγεται τουλάχιστον, καθαρά από αγάπη: ο θρύλος ισχυρίζεται ότι  μετά τον θάνατο του συζύγου της και της μικρής τους κόρης, η Σάρα επισκέφτηκε ένα μέντιουμ που την παρότρυνε να χτίσει ένα σπίτι-τάφο για όλες τις ζωές που είχαν χαθεί εξαιτίας των όπλων που εμπορεύονταν ο άντρας της. Βαθύπλουτη μετά τον θάνατό του, η Σάρα επιστράτευσε τις γνώσεις της στην αρχιτεκτονική και το σχέδιο για να φτιάξει ένα οικοδόμημα που εξιλέωνε ψυχές.

Το μυστήριο γύρω από τις πράξεις της αφήνει αρκετά περιθώρια στη φαντασία και, όπως ήταν φυσικό, προσέλκυσε το ενδιαφέρον του κινηματογράφου. Οι σκηνοθέτες που τελικά ανέλαβαν να ζωντανέψουν την ιστορία της είναι ο Πίτερ και ο Μάικλ Σπίεριγκ, αδέρφια και συν-σκηνοθέτες ταινιών όπως τα ««Jigsaw» και «Predestination». «Πρόκειται για μια ιστορία φαντασμάτων. Μια φοβερά τρομακτική ιστορία φαντασμάτων. Τι το μοναδικό έχει; Βασίζεται σε ένα πραγματικό πρόσωπο. Το σπίτι υπάρχει ακόμη. Όλα αυτά συνέβησαν πραγματικά. Τα φαντάσματα αυτά στοίχειωναν την Σάρα λόγω των όπλων, μια αληθινή εφεύρεση. Είναι μια ταινία για μια γυναίκα που ήταν εκτός της εποχής της», λέει ο Πίτερ Σπίεριγκ, ενώ ο δίδυμος αδελφός του, Μάικλ, συμπληρώνει: «τη βλέπαμε ως μία έξυπνη, προοδευτική γυναίκα που πληρώνει το τίμημα της κληρονομιάς των όπλων, μια γυναίκα που όλος ο κόσμος θεωρεί τρελή, επειδή δεν ξέρει και δεν καταλαβαίνει».

Πώς ήταν για την Έλεν Μίρεν να δουλεύει με δύο σκηνοθέτες, αντί ενός; «Μου συνέβη για πρώτη φορά, ήταν ενδιαφέρον! Και φυσικά το γεγονός ότι είναι δίδυμοι έκανε τα πράγματα ακόμη πιο συναρπαστικά. Πραγματικά ήταν σαν να μιλούσα με το ίδιο άτομο. Είχαν, εξάλλου, διαφορετικούς ρόλους στο σετ, ήταν απόλυτα ξεκάθαρο». Οι δύο σκηνοθέτες αποδίδουν την σύμπνοια αυτή σε όλες τους τις αποφάσεις στο γεγονός ότι έχουν μεγαλώσει με τις ίδιες ταινίες και η προετοιμασία τους πριν φτάσουν στο σετ είναι εξαντλητική: «Μας ρωτούν πολλοί πώς τα καταφέρνουμε, αλλά για εμάς είναι φυσικό. Συνεργαζόμαστε στενά από την αρχή των πρότζεκτ και σχεδιάζουμε τα πάντα με τέτοια ακρίβεια, που δεν μένει κάτι ασαφές για την ώρα των γυρισμάτων».

Πέρα από τη σπουδαία τους πρωταγωνίστρια, οι δύο σκηνοθέτες είχαν την τύχη να έχουν έναν εξαιρετικό ηθοποιό στον κομβικό ρόλο του γιατρού Έρικ Πράις που επισκέπτεται το εκκεντρικό αυτό σπίτι: τον Τζέισον Κλαρκ («Zero Dark Thirty», «Ο Πλανήτης των Πιθήκων: Η Αυγή»). Ο Πράις φτάνει στο σπίτι ως εντεταλμένος του διοικητικού συμβουλίου της εταιρείας που κληρονομεί η Σάρα, με την εντολή να πιστοποιήσει την ψυχική της αστάθεια και έτσι εκείνη να χάσει την θέση ως επικεφαλής της εταιρείας. Αυτό που δεν ξέρει, όμως, είναι ότι η Σάρα έχει τους δικούς της λόγους για να τον καλέσει εκεί. Ο ορθολογιστής γιατρός θα φτάσει στο σπίτι έτοιμος να αμφισβητήσει τα πάντα και τελικά έρχεται αντιμέτωπος με εμπειρίες που δεν θα φανταζόταν ποτέ. Η σχέση του με την Σάρα είναι κάτι σαν «μονομαχία», σύμφωνα με την Μίρεν, αφού η Σάρα συμβολίζει το παράλογο και μεταφυσικό και εκείνος συμβολίζει τη λογική, απτή, ρεαλιστική πλευρά του κόσμου μας. «Μου αρέσει το γεγονός ότι είναι ένα έξυπνο ψυχολογικό θρίλερ, όχι μία ταινία τρόμου της σειράς στην οποία σκοτώνονται όλοι ένας-ένας», εξηγεί ο Κλαρκ. «Μου άρεσε ο χαρακτήρας του Έρικ, το γεγονός ότι θα συνεργαζόμουν με την Έλεν Μίρεν που είναι καταπληκτική. Και φυσικά το πόσο έμοιαζαν να αγαπούν την ιστορία οι σκηνοθέτες – θέλουν να κάνουν πράγματα που δεν ακολουθούν την πεπατημένη και αυτό μου αρέσει πολύ».

Η παραγωγή είχε το δύσκολο έργο να αναπαραστήσει τα ιδιόμορφα δωμάτια του σπιτιού με τα σκηνικά της, ενώ μετακόμισε για γυρίσματα τριών ημερών και στο πραγματικό σπίτι των Ουίντσεστερ, που πλέον είναι ανοιχτό για επισκέψεις τουριστών. Παρόλο που οι βασικοί συνεργάτες το επισκέφθηκαν πολλές φορές κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας της παραγωγής, ένα μεγάλο κομμάτι του σπιτιού καταστράφηκε ανεπανόρθωτα στον μεγάλο σεισμό του 1906 και άρα η παραγωγή έπρεπε να στραφεί σε αρχεία της εποχής για να συμπληρώσει το παζλ του περίεργου αυτού σπιτιού.

Εκτός από ψυχή της ιστορίας, το σπίτι εξελίχθηκε σε σύμβολο τού πώς το μεταφυσικό παραμένει παντοδύναμος μαγνήτης για την ανθρώπινη φαντασία. «Οι θεατές θέλουν το μεταφυσικό στοιχείο για να έχουν την αίσθηση ότι ξεφεύγουν από την πραγματικότητα», εξηγεί ο Πίτερ Σπίεριγκ, «γιατί τους αρέσει να διερωτώνται για το άγνωστο: εκεί όπου άλλα πράγματα είναι δυνατά. Αλλά ίσως δεν πρέπει να φοβάσαι αυτό που σε κυνηγάει… πρέπει να φοβάσαι τους δαίμονες που είναι μέσα σου! Ένα από τα πιο δυνατά πράγματα στον κόσμο είναι η ικανότητά μας να επηρεάζουμε τους άλλους και να επηρεαζόμαστε από αυτούς, για καλό ή κακό – να καταστρέφουμε ο ένας τον άλλο ή να βοηθάμε ο ένας τον άλλο. Αυτή είναι μια μεταφυσική ταινία τρόμου που το εξερευνά αυτό».

Σκηνοθεσία Πίτερ και Μάικλ Σπίεριγκ
Σενάριο Τομ Βον, Πίτερ και Μάικλ Σπίεριγκ
Παραγωγή Μπάρμπαρα Μπροκόλι, Κόλιν Βέινς
Ηθοποιοί Έλεν Μίρεν, Τζέισον Κλαρκ, Σάρα Σνουκ
Φωτογραφία Μπεν Νοτ
Μοντάζ Ματ Βίλα
Σχεδιασμός παραγωγής Μάθιου Πούτλαντ
Μουσική Πίτερ Σπίεριγκ
Διάρκεια 99’
Διανομή Odeon
Είδος Θρίλερ, Μυστηρίου

15 Φεβρουαρίου στους κινηματογράφους από την ODEON

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmailby feather